Virpi

Virpin kanssa aloitimme tavoitteelliset juoksutreenit kesällä 2020. Virpi on ollut Liikun asiakas jo useamman vuoden ja tehnyt elämäntapamuutoksen Liikun valmentajan avulla vuonna 2018.  Virpin viikkotreeneihin sisältyy tällä hetkellä kaksi voimaharjoitusta, joilla pyritään vahvistamaan juoksuun tarvittavia lihaksia, keskivartaloa sekä kehittämään päämatkojen 400m ja 800m lajivoimaa ja nopeutta. Voimaharjoittelussa pääpaino oli alkuun monipuolisuudessa sekä kipeytyneiden akillesjänteiden kuntouttamista.

Virpi on innostava treenaaja, jonka kanssa iloisuus ja tekemisen meininki valmennuksessa ei todellakaan jää puuttumaan! Luen Virpin omia ajatuksia treenaamista lisää alta:

Kerro hiukan itsestäsi ja miten olet päätynyt valmennukseeni?

Olen 46 – vuotias ja ammatiltani fysioterapeutti. Työskentelen pääasiassa ikäihmisten parissa. Työ on fyysisesti suhteellisen kevyttä mutta kolmisen vuotta sitten huomasin, että työn rasittavuuteen nähden työjaksamiseni oli heikkoa, lisäksi painoakin oli kertynyt jo ylimääräistäkin. Otin itseäni niskasta kiinni keväällä 2018 ja tein elämäntapamuutoksen Liikun Veera Svansjön opastuksella. Paino putosikin melko nopeasti ja vuoden jälkeen olin jo lähellä ihannepainoani ja töissä energiaa riitti ja riittää edelleen ihan eri tavalla. Treenailin itsekseni loppusyksystä 2019 kesään 2020 kunnes kaipasin tavoitteellisempaa meininkiä yleisurheilutaustanikin vuoksi enkä myöskään osannut oikein itselleni ohjelmaa suunnitella. Niinpä otin yhteyttä Maijaan, josko hän lähtisi minua valmentamaan kohti aikuisurheilun kisoja. Päämatkat siellä edelleen samat kuin nuorenakin eli 400m ja 800m.

Kauanko olet treenannut Liikussa?

Huhtikuusta 2018 lähtien

Millaiset tavoitteet sinulle on valmennuksen suhteen?

Lyhyen tähtäimen tavoite on kyetä juoksemaan aikuisurheilijoiden sm-kisoissa 400m tai 800m. Pitkällä tähtäimellä haluan löytää tavan harjoitella mahdollisimman monipuolisesti ja säilyttää tämän tutun hyvänolontunteen minkä treenaamisesta saa ja tietenkin pysyä hyvässä kunnossa mahdollisimman pitkään. 

Mikä on ollut parasta valmennuksessa, entä haastavinta?

Parasta on ollut yksinkertaisesti se, että on päässyt ylipäätään juoksemaan pitkästä aikaa. Hyvää on ollut myös harjoittelun monipuolisuus verrattuna vaikkapa mitä se oli silloin nuorena, voimaharjoittelua esim. ei juurikaan ohjelmaan kuulunut ja mm. voimaa on juoksusta puuttunut. Parasta myös se tunne mikä on tuttu nuoruudesta, tätä minun kuuluukin tehdä. Haasteita ei juurikaan ole ollut koska aloitettaessa olleet akillesvaivat hellittivät nopeasti ja olen kyennyt ohjelmaa varsin säntillisesti toteuttamaan. Töiden jälkeen toisinaan energia tuntuu olevan vähissä, jos välipaloja ei ole ehtinyt suunnitellusti syödä, viikonloppuna ja vapaapäivinä treenit kulkevat usein paremmin. 

Millaisena olet kokenut voimaharjoittelun osana muuta harjoittelua?

Suhtauduin voimaharjoitteluun aluksi epäilevästi koska minulla oli ennakkoluuloja siitä mitä kuvittelin sen olevan. Varsin nopeasti opin pitämään voimaharjoittelusta ja se tuo vaihtelua harjoitteluun. Valmentajani, ensin Veera ja nyt Maija, ovat olleet taitavia löytämään sopivan haastavia liikkeitä, mielenkiinto säilyy. Pidän erityisesti toiminnallisista harjoitteista. 

Millaista hyötyä olet kokenut saavasi voimaharjoittelusta?

Voimaharjoittelu on parantanut kehonhallintaa erityisesti keskivartalon osalta. Tuntuu että askeleeseen on tullut lisää voimaa.

Kerro ja kuvaa valmentajaasi muutamalla sanalla?

Ammattitaitoinen, kannustava, omistautunut, vakuuttava, joustava, ymmärtäväinen ja kaikin puolin mukava ihminen 

Haluan kiittää koko sydämestäni tähän astisesta matkasta, olen enemmän kuin tyytyväinen jo tähän mennessä saavutetusta edistyksestä. Tästä on hyvä jatkaa. 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn